1821

1821. Πηγή ρομαντικής έμπνευσης 

Nicolas Louis Francois Gosse: Η μάχη της Ακρόπολης (1827). Λάδι σε μουσαμά.

Η νεαρή όμορφη γυναίκα είναι η Ασήμω Λιδωρίκη, γυναίκα του φρούραρχου της Ακρόπολης, Γιάννη Γκούρα. Η σκηνή, μετά το θάνατο του Γκούρα: η Ασήμω παίρνει ενεργά μέρος στην άμυνα της Ακρόπολης. Ο Gosse την τοποθετεί ανάμεσα σε αρχαίους κίονες  και τη βάζει να κρατάει γυμνό γιαταγάνι, να είναι τραυματισμένη στο αριστερό χέρι και να πατάει το οθωμανικό μπαϊράκι. Έχει υποστηριχτεί ότι πρόκειται για το ίδιο μοντέλο με εκείνο του πίνακα «η Ελλάδα θρνηνεί πάνω στα ερείπια του Μεσολογγίου», του Ντελακρουά, που είδαμε σε προηγούμενη ανάρτηση. Ο πίνακας βρίσκεται στο Ναύπλιο.

(Συγκινητική είναι και η (εν συνεχεία) ιστορία της Ασήμως. Ο Γκούρας την άφησε γενική κληρονόμο του – υπό τον όρο να μη παντρευτεί και να παραμείνει πιστή στη μνήμη του.

Πλην, η Ασήμω δεν. Τα έφτιαξε με ένα από τα παλικάρια του Γκούρα και περνούσε καλά – μέχρι που σκοτώθηκε, νομίζω προς το τέλος της πολιορκίας.

Ο κόσμος απέδωσε τον αδόκητο θάνατο της πανέμορφης και πάμπλουτης (ο άντρας της είχε κατακλέψει τους Αθηναίους) χήρας στην «κατάρα του Γκούρα»!

Ίσως όμως να ήταν η κατάρα του Οδυσσέα, του οποίου ο Γκούρας ήταν πρωτοπαλίκαρο, μέχρι που τον φυλάκισε και τον δολοφόνησε – για να του πάρει τη θέση και τα λεφτά).

Ευγένιος Ντελακρουα: η σφαγή της Χίου. Δεκάδες χιλιάδες κάτοικοι του νησιού εσφάγησαν ή πουλήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα. Ο Ντελακρουά έφτιαξε έναν πίνακα με έντονη την παρουσία του θανάτου και της απελπισίας, όπου οι γυναικείες μορφές, ζωντανές ή νεκρές, πρωταγωνιστούν.

*

Το ίδιο θέμα, από άγνωστο (σε μένα) καλλιτέχνη.

*

Peter von Hess: Οι Έλληνες. Λάδι σε χαρτόνι

Ο Hess έχει ζωγραφίσει και τη Μπουμπουλίνα, στην πολιορκία του Ναυπλίου. Εδώ απεικονίζει μια ειρηνική σκηνή, σε πολεμική περίοδο: μια οικογένεια μετακινείται, στο παραθαλάσσιο μονοπάτι. Οι άντρες είναι ένοπλοι, ενώ  η γυναίκα καβάλα στο άλογο, με το μωρό στην αγκαλιά.

*

Θεόδωρος Βρυζάκης: Η Ελλάς ευγνωμονούσα (1858). Λάδι σε μουσαμά.

Δαφνοστεφανομένη, «τροφαντή» γυναικεία μορφή. Το πρόσωπο παραπέμπει σε δυτικές αγιογραφίες. Πατάει με τα γυμνά της πόδια τις σπασμένες αλυσσίδες της σκλαβιάς, περιστοιχισμένη από τις κορυφαίες (κατά τον καλλιτέχνη) μορφές της Επανάστασης του 1821.

*

Νικόλαος Γύζης: Η Δόξα. Παστέλ σε χαρτί.

Οι τεχνοτροποίες αλλάζουν, αλλά τα …βασικά παραμένουν: μια σοβαρή και ιερατική, αλλά πάντοτε θελκτική, νεαρή γυναίκα. Πως αλλιώς θα μπορούσε να αποδοθεί η δόξα;

 

Πηγή: 1821. Πηγή ρομαντικής έμπνευσης | Η καλύβα ψηλά στο βουνό

Advertisements

1 thought on “1821. Πηγή ρομαντικής έμπνευσης ”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: