1821

Ο θείος Ισίδωρος γράφει για τον Θοδωράκη Κολοκοτρώνη 

@Γιαννης
ο Κολοκοτρωνης δεν ηταν …διανοουμενος, ωστε να τον κρινει κανεις απο το εαν πιστευε στο θεο ή οχι (αλλα και …τετοιος να ηταν παλι οφειλει να τον κρινει κανεις μεσα στο ιστορικο πλαισιο της εποχης του).
Ενας στρατιωτικος ηταν και αν τον κρινουμε σαν τετοιον μπορουμε να πουμε οτι διεθετε εξοχη στρατηγηματικη σκεψη και οτι ολες του οι στρατηγηκες επιλογες αποδειχτηκαν ορθοτατες. Αναφερομαι στις:

α) Απολυτως προσωπικη επιλογη ως βασικου στοχου του κεντρου διηκησης, δλδ της πρωτευουσας, που ηταν η Τριπολη.

β) Σχεδιασμος και υποποιηση της αντιμετωπισης ενος πανισχυρου στρατου (Δραμαλης). Για να επιβαλει την επιλογη του αυτη χρειαστηκε να ελθει σε συγκρουση με ισχυρους παραγοντες οπως ο Μαυρομιχαλης (“ο Κολοκοτρωνης θυμηθηκε την παλια του τεχνη -του κλεφτη- και ξαναπηρε τα βουνα” Π.Μαυρομ.)

γ) Η επιλογη του -μετα την αποφυλακιση του απο την Υδρα και την αναληψη της στρατιωτικης ηγεσιας- να μην συγκρουστει μετοπικα με τον Ιμπραημ παρ΄οτι διεθετε αρκετες δυναμεις, αλλα να υποχωρει ακολουθωντας την τακτικη του κλεφτοπολεμου δλδ των παρενοχλησεων (χωστές) στον πανισχυρο εισβολεα. Και αυτο διοτι γνωριζε αριστα οτι επρεπε, παση θυσια, να διαφυλαξει την υπαρξη του στρατου για να μπορεσει να διατηρηθει η επανασταση μεσα στο πολιτικο παιχνιδι εξασφαλιζοντας χρονο στην διεθνη διπλωματια.
Αυτο ηταν κατι που δεν το ειχε καταλαβει προηγουμενως ολοκληρη η πολιτικη ηγεσια της επαναστασης και ο στρατιωτηκος της ηγετης Παπαφλεσας οταν πηγε σαν προβατο στη σφαγη διαλυοντας το στρατο!
Αυτο ειναι κατι που το βλεπουμε σημερα στους συγχρονους πολεμους (Σερβια κλπ).

Το τελευταιο (γ) εκτος απο το στρατηγηματικο νου του Κολοκοτρωνη διχνει και την οξυδερκη πολιτικη σκεψη του, διοτι ο Κ. διεθετε ΚΑΙ απο αυτη:

1) Καταλαβαινε οτι σε μια ΕΘΝΙΚΟΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΗ επανασταση (τετοιο ηταν το 21 και ΟΧΙ …ταξικη επανασταση) η συμαχια ολων των ταξεων και των δυναμεων ηταν απαραιτητη προυποθεση. Γιαυτο και υπερεβη τα οποια προσωπικα του συμφεροντα και εμπαθειες που προεκυπταν απο την ταξικη του θεση (και ηταν πολλα αυτα και πολλες φορες υψωνονταν σχεδον ανυπερβλητα).

2) Σε μια στιμη που ολα εμοιαζαν χαμενα και …παραλυτα (σαρωτικη επελαση Ιμπραημ), και τοσο η πολιτικη ηγεσια οσο και οι πληθυσμοι υποχωρουσαν στο εσχατο χαρακωμα (αυτο της φυσικης επιβιωσης) απεμπολωντας καθε σκεψη εθνικοαπελευθερωτικων διεκδικησεων, αυτος κατορθωσε να συγρατησει τους πληθυσμους (με …μαστιγιο και καροτο) και να επαναφερει την πολιτικη ηγεσια στην …ταξη του αγωνα!

3) Μπορουσε να αντιληφθει -περα απο τα στενα ορια στα οποια εζησε και εδρασε- πως παιζοταν το παιχνιδι στην διεθνη πολιτικη και διπλωματικη σκακιερα καθε φορα που γινοταν μια κινηση και αλλαζαν τα δεδομενα και οι συσχετισμοι. Ετσι την καταληλη στιγμη δεν δισταξε να πονταρει στο Βρετανικο αλογο.

4) Αντεληφθη την μεγαλη σημασια της στηριξης του Κυβερνητη (Καποδιστρια) και προσεφερε τις πολυτιμοτατες υπηρεσιες του στην κυβερνηση του σε πολυ κρισιμες για την μεταπελευθερωτικη περιοδο στιγμες!

Επιπροσθετως: Ο Κ. δεν ηταν διορισμενος αρχηγος ενος ηδη εκπαιδευμενου στρατευματος με στρατιωτικη συνειδηση. Ηταν ο δημιουργος του και μαλιστα εκ του μηδενος.
Ουτε καν η εθνικη συνηδειση των πληθυσμων δεν ηταν διαμορφωμενη αλλα διαμορφωνοταν συντοχρονω.
Ο Κ. δημιουργησε αυτον τον στρατο απο αγροτικες κοινωνικες ομαδες και κατω απο ιδιετερα αντιξοες (ενδογενεις και εξωγενεις) συνθηκες επρεπε να τον καταστησει ικανο ν΄ανταποκριθει σε συγκεκριμενες στρατιωτικες αναγκες ασκωντας ταυτοχρονα και …πολιτικη.
Αυτο σημαινει οτι επρεπε να σπεκουλαρει ΚΑΙ στις οποιες ιδιετεροτητες του ανθρωπινου δυναμικου που διεθετε και τετοιες ηταν και οι θρησκευτικες τους ιδεοληψιες οι οποιες ηταν ιδιετερα εντονες: Προκειται γι αυτα που αποκαλουμε σημερα “επικοινωνιακη πολιτικη” και “διαχειριση ανθρωπινου δυναμικου”: Και σ΄αυτους τους τομεις ο Κ. απεδειξε οτι υπηρξε ιδιετερα προικισμενο ατομο!
Οταν π.χ. προσποιητο οτι τον επαιρνε ο υπνος για λιγο και μετα ελεγε οτι ειδε την Παναγια που του ειπε οτι “σημερα θα κερδισουν στην μαχη” ηξερε πολυ καλα σε ποιους απευθυνετο!
Αν θες να μαθεις τις πραγματικες του αποψεις για παρομοια θεματα δεν εχεις παρα να διαβασεις το γραμμα που εστειλε στον Α. Ζαϊμη* για τον Παπουλακο και στο οποιο αναφεροταν στις θρησκευτικες ιδεοληψιες και στις προληψεις του πληθυσμου, ειναι κατι πολυ χαρακτηριστικο και αποκαλυπτικο του ποσο ορθολογικες ηταν οι αποψεις του.

Αυτα κατα την γνωμη μου καθιστουν τον Κολοκοτρωνη την πιο πολυσυνθετη και ολοκληρωμενη προσωπικοτητα της επαναστασης, στον πιο στοχοπροσηλωμενο πρωταγωνιστη της.
Και δεν ειναι τυχαιο οτι στην συνεχεια και μεχρι σημερα, ολες οι πλευρες απο την πιο συντηρητικη (εκλησια και εθνικιστες) μεχρι τους δημοκρατικους τους φιλελευθερους και τους ριζοσπαστες (αριστερα κλπ) προσπαθουν να …οικιοποιηθουν τις αποψεις του και τη δραση του!

*

Τζον,
δεν ισχυριστηκε κανενας νομιζω οτι ο Κολοκοτρωνης ητο …αθεος!
Χριστιανος ητανε και στην υπαρξη του θεου και των θειων μυστηριων πιστευε κ.ο.κ.
Αλλωστε ο σκληρος πυρινας των ιδεων του ευρωπαϊκου διαφωτισμου δεν ευδοκιμησε ποτε στα πνευματικα χωραφια αυτου του τοπου, μονο τα απονερα του εφτασαν εως εδω.
Το πως χαθηκε το παιχνιδι (χωρις καν να παιχτει) του διαφωτισμου εδω ειναι μια μεγαλη κουβεντα και γιαυτο θα περιοριστω μονο να πω οτι τα αποτελεσματα του ειναι εμφανη ακομα και σημερα!
Μην ξεχνας αλλωστε οτι η Γαλλικη επανασταση που εξεφρασε και ολα τα πνευματικα ρευματα της εποχης δεν ηταν ενα εθνικοαπελευθερωτικο κινημα οπως η δικια μας, οι παραγωγικες σχεσεις και δυναμεις επισης ηταν διαφορετικες και η εθνικη συνειδηση εδω διαμορφωθηκε στη βαση ενος αχταρμα που συνετεθη στη βαση της απωτερης ιστορικοτητας (αρχαια Ελλαδα), της μεταγενεστερης (βυζαντιο) και του θρησκευματος (χριστιανορθοδοξια), δλδ των χαρακτηριστικων γνωρισματων που συνεθεταν τον διαφορισμο απο το γενικωτερο συνολο απο το οποιο επεδιωκαν να αποσπαστουν/διαχωριστουν (Οθωμανικη αυτοκρατορια).
Συνεπως θεωρω ασκοπο να κρινουμε τον Κολοκοτρωνη (που ειχε μια πουτσα σαν καδρονι) απο το αν ηταν αθεος ή οχι, διοτι ετσι σε λιγο θα αρχισουμε να μιλαμε αν χτυπαγε καλα φαουλ.
Παντως για να απαντησω στα αγωνιωδη ερωτηματα σου σου λεω οτι ΔΕΝ εκανε παρεα με τον Μαρκησιο δε Σαντ, ουτε ητανε φρικιο.
Ητανε ο χαρισματικος στρατιωτικος ηγετης ενος εθνικοαπελευθερωτικου κινηματος και ενας οξυδερκης πολιτικος της εποχης του.
Και μιλαμε για μια εποχη που …”το εθνικον” ητο προοδευτικη αντιληψη καθ΄οτι ξεκολαγε το οχημα απο το βαλτο της φεουδαρχιας και των συντηρητικων αυτοκρατοριων, οδηγωντας το στα δεδομενα νεα εποχη
Παντως καιροσκοπο ειναι τουλαχιστον αστοχο να τον χαρακτηρισει κανεις!

Πηγή: Ο θείος Ισίδωρος γράφει για τον Θοδωράκη Κολοκοτρώνη | Η καλύβα ψηλά στο βουνό

Advertisements

5 thoughts on “Ο θείος Ισίδωρος γράφει για τον Θοδωράκη Κολοκοτρώνη ”

  1. Εκειθεν επειτα ετραβηξαμεν και εβγηκαμεν επανω εις το χωριον Λάβδα, και εκειθεν παλιν εις το χωριον Δραγουμάνου ανακεφαλα.

    Εις αυτό το μερος ο Κολοκοτρωνης εγκρεμισθη με το αλογον του μαζυ εις έναν γκρεμον χωματενιον και μη εχοντα πετραις.

    Εκυλισε με το αλογον δυο τρια κυλισματατον κατηφορον, το αλογον τον εζούπησε, και ενεκα τουτου εβιασθημεν να μεινωμεν εκει.

    Αλλα δεν ειχαμε ρουχα να τον σκεπασωμεν, ουτε ητο δυνατον να στειλωμεν εκειθεν δια ιατρον.

    Απεφασισαμεν λυπον και τον εποτισαμεν βουτυρον ζεστον, τουτο εις την Πελοποννησον είναι γνωστον ως ιατρικον, όταν ενας πεση και δεν εχει εξωθεν του σωματος πληγην, αλλα μολωπας.

    Αφου δε έπιε το ζεστον βουτυρον, επειτα τον εβαλαμε εις ένα μερος δια να μην τον φυσαη ο αερας, και του ερριψαμεν δια σκεπασμα δυο καποτες, αι οποιαι κατά τυχην ευρεθησαν εκει, και τουτο διοτι τοτε ητο ζεστη πολλη, και δεν ειχαμε καποτες δια να κοιμωμεθα, και όταν ο εχθρος μας κατεδιωκε, δια να μην εχομεν βαρος τας επεταξαμεν, κατοπιν δε εκοψαμε κλαδους δενδρου (Δρυος) με πολλα φυλλα και τους εβαλαμε επανω εις της καπαις, και τον εσκεπασαμεν καλα.

    Το βαρος αυτό και το βουτυρον, το οποιο αναψε μεσα του, εφεραν υδρωτας πολλους, και δι αυτων εφυγαν από το κορμι του τα ζουπήματα (!).

    Το δε αλογον με το οποιο εγκρεμισθη ο αρχηγος ητο του μακαριτου Φλέσα. Όταν δε ουτος εσκοτωθη εις το Μανιακι ο Κολοκοτρωνης ητο εις Τριπολιτσαν και εκει επηρεν το αλογον του. Αλλα και διατι εκαμεν τουτον δεν γνωριζαμεν.

    Του ειπαμε τοτε να μην το παρη αλλα δεν μας ακουσεν. Αφου όμως τον ερριψεν, εγω του ειπα «καλα να παθης, σου ειπαμεν να μην το παρης» Αυτος δε αν και ητο

    ζ ο υ π η μ ε ν ο ς μου απεκριθη «διατι εκεινος μου επαιρνε τα οπλα μου;»…………..

    (θείος Ισίδωρος, σε άλλο ποστ της καλύβας: https://panosz.wordpress.com/2008/03/20/isidoros-16/ )

    Μου αρέσει!

  2. Ο Καπεταν Κονδάκης και ένα τσουρμο παληκαρια του αποκλειονται μεσα σ΄ένα πυργο και πολυορκουνται από πολυαριθμους στρατιωτες του Ιμπραημ.

    Γραφει ο Φωτακος:

    «Κατά δε τον χρονον της μαχης οι τακτικοι Αραβες αφησαν την ταξιν των και τους αξιωματικους των, διοτι εντος της αυλης του πυργου ηυβραν μιαν γαϊδουραν με το πουλαρι της, και ηθελαν να την αναβούν, οι δε Ελληνες βλεποντες από τον πυργον τουτο, τους ετουφεκιζαν και εσκοτωσαν εξ αυτων επτά και το κτηνος ακομη μαζυ με αυτους εφονευσαν.

    Αναισχυντοι και αδιακριτοι (!) ησαν οι Αραβες, και δεν ειχαν κανεν ιερον, και όλα τα αισχρα, τα οποια οι αλλοι ανθρωποι καμνουν κρυφα, αυτοι φανερα τα επρατταν»

    Τοιουτον τελος ελαβεν η μαχη αυτή……

    (ομοίως)

    Μου αρέσει!

  3. ΕΜΦΥΛΙΟΣ

    Τα ρουμελιωτικα στρατευματα μπαινουν στο Μωρια, οι Ελληνικοι υποφερουν από τις κακουχιες που επιβαλουν οι Ελληνες στρατιωτες.

    Γραφει ο Φωτακος:

    «…..ηρκει μονον ότι ησαν Μωραϊται και ολους τους εγυμνοναν και τους εκαταφρονουν. Δεν ακουε τοτε τις άλλο τιποτε, παρα στεναγμους χουχουλητα και κλαϋματα.

    Οι δε στρατιωται, δια να βασανιζουν τον κοσμον περισσοτερον, εις τα σπιτια οπου κατελυον εζητουν από τους οικοδεσποτας

    σουσάμι ψητόν εις την σουβλαν,

    γαλα εις την σουβλαν,

    αυγα ψητα εις την σουβλαν,

    ψητον και ζαχαρι,

    εληαις τηγανισμεναις,

    χαβιαριν εγκαιρον δια την ορεξιν,

    και αλλα τοιαυτα αλλοκοτα και ασυνειθιστα φαγητα εις την Πελοποννησον, τα οποια οι χωρικοι δεν ητο δυνατον να εχουν, και πολύ δια τουτον υπεφεραν».

    (ίδια πηγή)

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s