Άλλοι

La Silla Vacía – Η άδεια καρέκλα (1937) 

Περίληψη
Σε μια καφετέρια της Βαρκελώνης, ένας ξέγνοιαστος νέος συγκινείται βλέποντας μερικούς ανάπηρους πολέμου. Παρασυρμένος απ’ το συναίσθημα, σπεύδει άμεσα να καταταχθεί στις πολιτοφυλακές που πολεμούν στο μέτωπο της Αραγονίας.
Πορεία προς τη Λέριδα, συναντώντας 2 εξέχοντες συνδικαλιστές: τον Αλφόνσο Ντομίνγκεθ και το Γκαρθία Μιράντα.
Άφιξη στο Κάσπε, όπου βρίσκεται ο Χοακίν Ασκάσο, πρόεδρος του Συμβουλίου της Αραγονίας.
Στη γραμμή του πυρός, πλέον, στη μεραρχία που διοικεί ο Αντόνιο Ορτίθ, βλέπουμε πώς λαμβάνει τηλεφωνικώς οδηγίες απ’ τον Ασκάσο, απαντώντας με το σύνθημα «Νο pasarán» («Δε θα περάσουν!»)

(Ρυθμίστε τους ελληνικούς υπότιτλους) 

Advertisements

6 σκέψεις σχετικά με το “La Silla Vacía – Η άδεια καρέκλα (1937) ”

  1. Ισπανικός εμφύλιος. Μια ομάδα κινηματογράφησης που πηγαίνει προς το μέτωπο της Huesca καταγράφει τους βομβαρδισμούς των εθνικών στη Lérida. Οι βόμβες καταστρέφουν 1 σχολείο & προκαλούν το θάνατο πολλών παιδιών (Στις 2 Νοέμβρη ’37 βομβαρδίστηκε για 1η φορά η Lérida. Χτυπήθηκαν σοβαρά το λύκειο & η αγορά του Sant Lluís, σκοτώνοντας εκατοντάδες ατόμα, μεταξύ των οποίων πολλά παιδιά & γυναίκες, και τραυματίζοντας σχεδόν 500 άτομα. Το έγκλημα προκάλεσαν 9 γερμανικά τρικινητήρια Heinkel, που σε 5′ έριξαν 13 τόνους βομβών στις κύριες αρτηρίες της πόλης). Η Αεροπορία των Δημοκρατικών καταδιώκει τα γερμανικά αεροσκάφη που ευθύνονται για τη σφαγή. Έπειτα από την τραγωδία επανέρχεται η ηρεμία & ξαναρχίζουν οι εργασίες σποράς στα χωράφια των προαστίων.
    Άλλοι αεροπορικοί βομβαρδισμοί σαρώνουν τη Monzón, αλλά μόλις περνά η ταραχή οι άνδρες αγρότες συνεχίζουν τις γεωργικές εργασίες τους οργανωμένοι συλλογικά & οι γυναίκες ασχολούνται με τη συγκομιδή πράσινων φασολιών & σαφρανίου.
    Η ομάδα συνεχίζει το δρόμο της προς τη Σαραγόσα. Στο Sillero τα τανκς της Ταξιαρχίας Γκαριμπάλντι προστατεύουν την προέλαση, ενώ άλλες μονάδες της ίδιας ταξιαρχίας παραμένουν στην Torralba. Οι απεσταλμένοι της περιφερειακής επιτροπής της CNT επισκέπτονται τα μέτωπα. Ο Γκρεγκόριο Χοβέρ, διοικητής της 28ης Μεραρχίας, και ο Μάξιμο Φράνκο, διοικητής της 127ης Μικτής Ταξιαρχίας, επιθεωρούν τους στρατιώτες (Και οι 2 αυτές μονάδες αποτελούνταν από αναρχικούς που παλιότερα απάρτιζαν τα «Αετόπουλα» & τη «Μαυροκόκκινη Φάλαγγα» & πλέον είχαν ενσωματωθεί στην 28η Μεραρχία, υπό τη διοίκηση του Χοβέρ. Η τελική αλλαγή στη δομή του στρατού καθιέρωσε πιο μικρές μονάδες, που ονομάζονταν Μικτές Ταξιαρχίες).
    Μόλις διέσχισαν τον Έβρο στα περίχωρα του Quinto μέσω της πλωτής γέφυρας που είχε κατασκευάσει ο στρατός, οι ανταποκριτές φτάνουν στο Belchite καθώς βραδιάζει (Το Sillero είναι ένα βουνό στα νότια της Σαραγόσα, ανάμεσα στη Valmadrid & τη Mediana. Το τάγμα Γκαριμπάλντι αποτελούσε τμήμα της 12ης Διεθνούς Ταξιαρχίας. Οι Δημοκρατικοί πήραν το Belchite το Σεπτέμβρη του ’37 & οι εθνικοί το ανακατέλαβαν οριστικά το Μάρτη του ’38).

    Ο τίτλος της ταινίας είναι μία μετωνυμική έκφραση που χρησιμοποιείτο ευρέως στην προπαγανδιστική ρητορική για να αναφερθούν στα αεροσκάφη της μίας & της άλλης πλευράς. Στις αφίσες αφθονούν εκφράσεις όπως «Μαύρα φτερά» (για να επισημανθεί ο θάνατος που προκαλεί ο αντίπαλος) & «Κόκκινα φτερά» (ως προσδιορισμός της προλεταριακής & επαναστατικής καταγωγής των Δημοκρατικών).

    Ο λόγος του αφηγητή υπογραμμίζει τις ανόμοιες μονάδες που αποτελούν το Στρατό, σε αρμονία με άλλα ρεπορτάζ που πραγματοποιήθηκαν το 2ο εξάμηνο του ’37.

    Για 1η φορά σε αναρχικό ρεπορτάζ εμφανίζεται λεπτομερώς μια σφαγή & καταγράφεται το δράμα των συγγενών.

    Μου αρέσει!

  2. Ισπανικός Εμφύλιος. Στη Βαρκελώνη ετοιμάζουν τα τρόφιμα που θα σταλούν στη Μαδρίτη για να εφοδιάσουν τον πληθυσμό της: στο λιμάνι ιστιοφόρα ξεφορτώνουν φρούτα & όσπρια, στην αγορά του Borne στοιβάζουν πατάτες, λάχανα & αγκινάρες. Ένα κονβόι 35 φορτηγών αναχωρεί, την ίδια ώρα που εφοδιάζεται ένα τρένο με ανθρωπιστική βοήθεια. Από την έδρα της περιφερειακής επιτροπής Βαρκελώνης, τα μέλη της αποστολής χαιρετούν την τοπική ομοσπονδία που τη συντροφεύει ένα προσφυγόπουλο που διαμένει στο σπίτι του Guardamino [η εφημερίδα της CNT έγραφε: «Οι εργάτες του κολεκτιβοποιημένου εργοστασίου μπισκότων & σοκολατών Solsona παίρνουν υπό την προστασία τους 50 παιδιά, τέκνα των ηρωικών υπερασπιστών της Μαδρίτης». Σύμφωνα με το χρονικό, μία από τις αποστολές τροφίμων στη Μαδρίτη έφερε τα παιδιά επιστρέφοντας στη Βαρκελώνη, «παιδιά των μαχητών, ώστε να καταμεριστούν ανάμεσα στους εργάτες, μιας και ήταν πιεστική ανάγκη να ανακουφιστούν αυτά τα ανυπεράσπιστα πλάσματα, θύματα της βαρβαρότητας των φασιστών, από τις θλιβερές ταλαιπωρίες», όπως μας δείχνει με περηφάνια και το φιλμ (Εργατική Αλληλεγγύη», 10 Δεκέμβρη ’36).]

    Το φιλμ είναι συνδεδεμένο με τους σχεδιαστές, ένα συνδικάτο στο οποίο άνηκε ο Les και το ανώνυμο έργο του οποίου αναφέρεται στο φιλμ, κάτι σπάνιο που δε θα επαναληφθεί στα υπόλοιπα ντοκιμαντέρ.

    Ο Fernández Cuenca προσθέτει ότι υπάρχει μια σύντομη εμφάνιση του Buenaventura Durruti, κάτι που βοηθά στο να τοποθετήσουμε το γύρισμα του φιλμ στο φθινόπωρο του ’36, αν και τέτοια σεκάνς δεν εμφανίζεται στο φιλμ.

    Το «Βοήθησε τη Μαδρίτη» εμφανίζεται προγραμματισμένο για 1η φορά στις 31 Μάρτη ’37 στον κινηματογράφο Fémina της Βαρκελώνης. Συνέχισε να προβάλλεται τις 2 πρώτες βδομάδες του Απρίλη («Εργατική Αλληλεγγύη», 9 Απρίλη ’37).

    Η πολιορκία που πραγματοποίησαν οι εθνικοί στη Μαδρίτη το φθινόπωρο του ’36 ξεκίνησε με την αποκοπή όλων των οδών που οδηγούσαν στην πόλη, εκτός από την εθνική οδό Μαδρίτης-Βαλένθια, η οποία μετατράπηκε στη μοναδική διαβατή οδό για τον εφοδιασμό της. Η επιτροπή άμυνας της πόλης αποφάσισε την απομάκρυνση του πληθυσμού που δεν είχε βασικό ρόλο στην άμυνα ώστε να μειωθεί η πολύπλοκη τροφοδοσία της πόλης, αν και πολλοί πολίτες αρνήθηκαν να φύγουν παρά τα μέτρα πίεσης που άσκησε η επιτροπή. Η μεγάλη πλειονότητα των προσφύγων πήγε στο Λεβάντε & την Καταλονία, όπου δημιουργήθηκαν σπίτια υποδοχής, προάστια & σχολεία.

    Ο αφηγητής καυχιέται για την αντιφασιστική ενότητα όλων των πολιτικών δυνάμεων για να δοθεί ανθρωπιστική υποστήριξη στον πληθυσμό της πόλης όσο διαρκεί η πολιορκία.

    Ο πολιτικός λόγος του ντοκουμέντου διαχωρίζεται από το Λαϊκό Μέτωπο για να υπερασπιστεί την ενωμένη εξέλιξη της επανάστασης & του πολέμου, κάτι που αποτελεί το κύριο επιχείρημα που υπερασπίστηκαν οι αναρχικοί τους πρώτους μήνες του πολέμου.

    Μου αρέσει!

  3. 20 Φεβρουαρίου 2015

    Ο αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας Νεώτερου Ελληνισμού στο Πανεπιστήμιο Κύπρου Γιώργος Γιωργής και ο Λέκτορας Ισπανικού Πολιτισμού στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Δημήτρης Φιλιππής παραθέτουν πτυχές του εμφυλίου πολέμου στην Ισπανία με αναφορές και στους Κύπριους εθελοντές.

    Μου αρέσει!

  4. (Αν δεν εμφανίζονται οι ελληνικοί υπότιτλοι, πρέπει να τους επιλέξετε απ’ το κατάλληλο εικονίδιο της μπάρας στην κάτω μεριά του βίντεο. Περιλαμβάνονται, επίσης, ισπανικοί υπότιτλοι. Βέλτιστο μέγεθος υπότιτλων: 300%)

    Δεν είναι πολύ γνωστό, όμως επί Ισπανικού Εμφυλίου πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη επιχείρηση διάσωσης στην ιστορία της τέχνης: 1.868 κιβώτια που έκρυβαν ανεκτίμητους θησαυρούς του μουσείου Πράδο ταξίδεψαν υπό αντίξοες συνθήκες από τη Μαδρίτη στη Γενεύη ώστε να διασωθούν από τους κατακτητές.

    Ενα ντοκιμαντέρ του ερευνητή και συγγραφέα Αλμπέρτο Πόρλαν, διανθισμένο με πλούσιο ανέκδοτο υλικό για τον ισπανικό εμφύλιο, που περιγράφει το περιπετειώδες χρονικό της διάσωσης του καλλιτεχνικού θησαυρού και προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2010 στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος «Ο Ισπανικός Εμφύλιος στον κινηματογράφο», σε συνεργασία με την ισπανική πρεσβεία της Αθήνας. Καταγγελτικό, με το γάντι, για το ρόλο δημοκρατιών της Ευρώπης και των φρανκιστών προσωπικοτήτων, μας θυμίζει τη δική μας επιχείρηση διάσωσης των θησαυρών του Αρχαιολογικού Μουσείου, επί γερμανικής κατοχής, όταν οι αρχαιολόγοι έθαψαν τα εκθέματα κάτω από μια πλάκα τσιμέντου…

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s