Επίκαιρα σχόλια

Σκέψεις για την Ευθανασία

giorgos_xenos

Ευθανασία σημαίνει καλός θάνατος. Πιο σωστά, σημαίνει αποφυγή του υπολοίπου μιας μαρτυρικής ή επαχθούς επιβίωσης. Παρά τις  διαφορές, η ευθανασία είναι μια μορφή αυτοκτονίας.

Αν ο θάνατος δεν είναι παρά ένα ορόσημο της συνειδητής ύπαρξης, η οποία συνεχίζεται με άλλη μορφή μετά απ’ αυτόν, τότε η επιθυμία διαχείρισης του θανάτου  γίνεται εξαιρετικά πολύπλοκη άσκηση ηθικής, δεοντολογίας, πίστης. Ένα υπαρξιακό ερώτημα, το οποίο επιδέχεται μια μόνο απάντηση: διαχείριση των όποιων προβλημάτων διαβίωσης με τον πλέον πρόσφορο τρόπο, όσο η ζωή διαρκέσει. Πολύ περισσότερο αν ο άνθρωπος αποδέχεται ότι η εκ μέρους του επίσπευση της μετάβασης από τη  μια κατάσταση ύπαρξης στην άλλη θα έχει σοβαρές τιμωρητικές επιπτώσεις.

Αν ο θάνατος είναι το πέρασμα από την ύπαρξη στην ανυπαρξία, αν δεν υπάρχει δηλαδή συνειδητή ύπαρξη μετά απ’ αυτόν, τότε το ερώτημα της ευθανασίας τίθεται σε εντελώς διαφορετική βάση.  Αντιμετωπίζεται ως δυνατότητα (ευκαιρία) αποφυγής του υπολοίπου μιας ζωής η οποία δεν είναι πλέον αποδεκτή, αλλά σημαίνει διαρκή σωματική, ψυχολογική και πνευματική καταπόνηση, χωρίς προοπτική βελτίωσης ή ανάταξης. Με αυτή την έννοια η ευθανασία είναι μια εύλογη επιλογή ελευθερίας.

Οι δυο προσεγγίσεις που σκιαγράφησα είναι αντιφατικές και αλληλοαποκλειόμενες.  Όσο το γεγονός μιας  ευθανασίας – αυτοκτονίας μένει στην αυστηρά προσωπική σφαίρα, δεν εμπλέκει δηλαδή τρίτα πρόσωπα σε μια διαδικασία υποβοήθησης, η αντιμετώπισή του από τις οργανωμένες κοινωνίες είναι σχετικά απλή. Το κοινωνικό πρόβλημα ξεκινά με την υποβοήθηση και μετατρέπεται αυτομάτως σε νομικό. Γιατί ευθανασία μπορεί να σημαίνει διακοπή θεραπείας ή μηχανικής υποστήριξης, αλλά και προμήθεια φαρμάκων ή συσκευών για τη διακοπή της ζωής, παροχή τεχνικών συμβουλών και ενθάρρυνσης ή ακόμα και αυτοπρόσωπη συμμετοχή άλλων. Το ερώτημα είναι με πιο νομικό πλαίσιο μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Δεν είναι τυχαίο ότι στις περισσότερες χώρες του κόσμου δεν υπάρχει θεσμική διαδικασία για νόμιμη υποβοηθούμενη ευθανασία. Κι  εκεί που υπάρχει, οι προϋποθέσεις είναι τόσο αυστηρές που περιορίζουν σημαντικά τις δυνατότητες αξιοποίησης από τους ενδιαφερόμενους, χωρίς να παραγνωρίζονται δύο επιπλέον  παράγοντες: η σημαντική οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται μια τέτοια επιλογή και  ο απαιτούμενος χρόνος.

Δε νομίζω ότι υπάρχει πιθανότητα να διαφοροποιηθεί σημαντικά η κατάσταση για την υποβοηθούμενη ευθανασία, σε νομικό επίπεδο, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει πεδίο κοινωνικής συναντίληψης.  Όσα πρόσωπα ή οικογένειες κάνουν μια τέτοια επιλογή θα συνεχίσουν να φέρουν  και τη νομική ευθύνη. Κάτι που ίσως είναι θετικό, σε ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο: Μια αυστηρή νομική κατοχύρωση της ευθανασίας θα εξυπηρετήσει λίγους μόνο απ’ όσους την επιζητούν και θα επιβαρύνει περαιτέρω πολλούς άλλους. Αντίθετα, μια «χαλαρή» νομική κάλυψη είναι βέβαιο πως θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις.

Κείμενο για την εφημερίδα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», 11.09.2016. 

*

Εικόνα: http://www.archaiologia.gr/blog/agenta/%CF%83%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B7-%CF%84%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%B1/

Advertisements

4 thoughts on “Σκέψεις για την Ευθανασία”

  1. Σε ευθανασία στην Ελβετία υπεβλήθη ο Ιταλός ντι τζει Φαμπιάνο Αντονιάνι

    Ο Ιταλός ντι τζέι Φαμπιάνο Αντονιάνι, 40 ετών, υποβλήθηκε σήμερα σε ευθανασία σε κλινική της Ελβετίας. Η περίπτωσή του απασχολεί στην Ιταλία όλα τα μέσα ενημέρωσης, με άμεσες συνέπειες και στην κοινωνική και πολιτική αντιπαράθεση.

    Ο «ντι τζέι Φάμπο», όπως τον αποκαλούσαν στον χώρο της μουσικής, τα τελευταία τρία χρόνια ήταν τετραπληγικός εξαιτίας τροχαίου δυστυχήματος. Είχε χάσει την όρασή του και ήταν καθηλωμένος στο κρεβάτι με τρομερούς πόνους. Είχε ζητήσει κατ΄ επανάληψη από το ιταλικό Κοινοβούλιο και από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Σέρτζιο Ματαρέλα, να τον βοηθήσουν, με την έγκριση ειδικού νόμου, ώστε να μπορέσει να θέσει τέρμα στη ζωή του μέσα σε ειδική νοσοκομειακή υποδομή. Η συζήτηση, όμως των προτάσεων νόμου σχετικά με την λεγόμενη «βιολογική διαθήκη» δεν σημείωσε καμία ουσιαστική πρόοδο. Πρόκειται για μια μορφή διαθήκης, η οποία θα επιτρέπει στον κάθε πολίτη να εκφράσει προκαταβολικά τη βούλησή του για το αν θα πρέπει να συνεχισθεί η ιατρική υποστήριξη, όπως και η σίτισή του, σε περίπτωση που απολέσει τη δυνατότητα αυτόνομης κρίσης και επαφής με το γύρω περιβάλλον του.

    Η Καθολική Εκκλησία εναντιώνεται στην έγκριση του μέτρου, υποστηρίζοντας ότι θα διέδιδε την κουλτούρα του θανάτου.

    Οπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο «ντι τζέι Φάμπο», στο τελευταίο του μήνυμα, γράφει: «επιτέλους έφτασα στην Ελβετία, αλλά τα κατάφερα μόνον χάρη στις δυνάμεις μου και όχι με την βοήθεια του ιταλικού κράτους». Ο σαραντάχρονος Ιταλός είχε υπογραμμίσει επανειλημμένα ότι η ζωή του, πλέον, δεν είχε τίποτα να κάνει με την ευτυχία και τον ενθουσιασμό που τον χαρακτήριζαν, μέχρι τα τριάντα επτά του χρόνια. Η αρραβωνιαστικιά του στήριξε την επιλογή του.

    Στην Ελβετία τον συνόδευσε ο Μάρκο Καπάτο, στέλεχος του Ιταλικού Ριζοσπαστικού Κόμματος, ο οποίος κινδυνεύει κατά την επιστροφή του στην Ιταλία να συλληφθεί και να καταδικασθεί σε δώδεκα χρόνια φυλάκισης, διότι, όπως αναφέρει ο σχετικός νόμος που είναι σε ισχύ, στήριξε εμπράκτως άτομο που επέλεξε να αυτοκτονήσει.

    http://www.kathimerini.gr/898210/article/epikairothta/kosmos/se-ey8anasia-sthn-elvetia-ypevlh8h-o-italos-nti-tzei-fampiano-antoniani

    Μου αρέσει!

  2. Αυτοκτονία σημειώθηκε γύρω στη 1 το μεσημέρι έξω από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Πάτρας. Άνδρας ηλικίας 57 ετών, αυτοπυροβολήθηκε με καραμπίνα,έξω από το Νεκροτομείο.

    Σύμφωνα με πληροφορίες ο άνδρας, που κατοικούσε στην Πάτρα, έπασχε από ανίατη ασθένεια. Μάλιστα άφησε και σημείωμα στο οποίο φέρεται να λέει: «καλύτερα να φύγω με αξιοπρέπεια».

    http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/434575

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s