Πρόσωπα

16.7.1959: Η απολογία του Αντώνη Καρκαγιάννη στο Στρατοδικείο Αθηνών 

Πολλά γράφτηκαν και θα γραφτούν τις επόμενες μέρες για τον Αντώνη Καρκαγιάννη. Εμείς σήμερα  θυμίζουμε μια ξεχωριστή στιγμή από το παρελθόν του, που τείνει να ξεχαστεί: τη σύλληψη, την καταδίκη και την πολυετή φυλάκισή του ως κατασκόπου, από το Στρατοδικείο Αθηνών, το 1959. Ο Καρκαγιάννης συνελήφθη τον Νοέμβριο του 1958, στην προσπάθειά του να διαφύγει στο εξωτερικό. Παραπέμφθηκε σε δίκη με τον αναγκαστικό νόμο  375/1936 «Περί κατασκοπείας». Κατηγορήθηκε, μαζί με τον Λ. Βουτσά, τον Θ. Ευθυμιάδη, τον Αντώνη Συγγελάκη, τον Γ. Τρικαλλινό, για «προσφορά εις κατασκοπείαν», ενώ άλλα στελέχη του ΚΚΕ, ανάμεσα στους οποίους και ο Μ. Γλέζος, για «παροχή βοηθείας» στους προηγούμενους. Το Τακτικό Στρατοδικείο Αθηνών καταδίκασε σε βαριές ποινές τους κατηγορούμενους (ισόβια τον Λ. Βουτσά και τον Γ. Τρικαλινό, 11 χρόνια κάθειρξη και 5 εκτόπιση τον Α. Συγγελάκη, 5 χρόνια φυλάκιση και 4 εκτόπιση τον Μ. Γλέζο και Ραγουζαρίδη). Ο Καρκαγιάννης καταδικάστηκε σε 11 χρόνια κάθειρξη και πέντε χρόνια εκτόπιση. Αποφυλακίστηκε τον Μάιο του 1966.

Δημοσιεύουμε σήμερα την απολογία του Αντώνη Καρκαγιάννη στο Στρατοδικείο, όπως δημοσιεύτηκε στην Αυγή, στις 17 Ιουλίου 1959. Ευχαριστούμε θερμά τον Σπύρο Ι. Ασδραχά, ο οποίος μας υπέδειξε το κείμενο.

ΚΑΡΚΑΓΙΑΝΝΗΣ: Παρακολούθησα με προσοχή την κατηγορία, την οποία και αποκρούω κατηγορηματικά γιατί με θίγει σαν άτομο και θίγει και το ΚΚΕ, στο οποίο ανήκω. Στην Ασφάλεια ο αστυνόμος κ. Παπασπυρόπουλος μου είπε: «Δεν είσαι κατάσκοπος, είσαι κομμουνιστής, αλλά μ’ αυτά τα μέσα σας πολεμούμε».

Στο σημείο αυτό ο κατηγορούμενος αναφέρεται σε ένα άρθρο της εφημερίδος «Εθνικός Κήρυξ», που λέγει ότι οι κομμουνισταί ανεθάρρησαν μετά τις εκλογές του 1958.

ΚΑΡΚΑΓΙΑΝΝΗΣ: Αυτή είναι η εξήγησις, συνέχισε, που μας οδηγούν στο στρατοδικείο μ’ αυτή την κατηγορία οι καταδιωκτικές αρχές. Ετόλμησαν να παρουσιάσουν ως επιβαρυντικό στοιχείο και την δράσιν για το Κυπριακό. Πράγματι, συνελήφθην σε ένα από τα συλλαλητήρια που έκανε ο ελληνικός λαός για την απελευθέρωσιν της Κύπρου. Δεν πρέπει όμως να παραλείψω να σας πω ότι στις φυλακές Καλλιθέας όπου εκρατούμουν έλαβα πλήθος τηλεγραφημάτων από κυπριακές οργανώσεις ως εκπρόσωπος σπουδαστικών οργανώσεων και ότι στην δίκη προσεφέρθη και με υποστήριξε ως συνήγορος ο εθναρχικός σύμβουλος κ. Σ. Λοϊζίδης. Επεκαλέσθησαν ακόμη ως επιβαρυντικό στοιχείο ένα τηλεγράφημα που έστειλα στο Συνέδριο Ειρήνης στη Βιέννη και στο οποίο εξέφραζα την ευχή για την επικράτηση της ειρήνης σε όλο τον κόσμο.

Ανεφέρθη ακόμη ότι ήμουνα παράνομος από το 1954. Πράγματι, αναγκάσθηκα να βγω στην παρανομία κατόπιν μιας αποφάσεως εκτοπίσεως μου, η οποία εξεδόθη δύο ημέρες μετά την αθώωσίν μου από το Εφετείο Λαρίσης.

Το κατηγορητήριο είναι τόσο γενικό και αόριστο που μπορεί να περιλάβη τους πάντας. Και δεν αναφέρει στοιχεία, ούτε έστω και μια συνάντησίν μου με κανένα από τους συγκατηγορουμένους μου ή με οποιονδήποτε άλλον. Για πρώτη φορά βλέπω τους ανθρώπους που δικάζομαι μαζί τους εδώ στο δικαστήριο. Και ερωτώ σε ποίον προσεφέρθην σε κατασκοπεία;

Έφευγα στο εξωτερικό με πλαστό διαβατήριο. Πήγαινα στη Γαλλία και όχι στις Λαϊκές Δημοκρατίες. Αυτό θα απεδεικνύετο από ένα σημείωμα που είχα μαζί μου, αλλά η Ασφάλεια το εξαφάνισε γιατί ήθελα να με εμφανίση ότι πήγαινα στις Λαϊκές Δημοκρατίες. Γίνεται τόσος θόρυβος  για το πλαστό διαβατήριο. Εγώ, για λόγους ηθικής τάξεως, δεν μπορώ να αναφέρω από πού πήρα το διαβατήριο. Αλλά για να αποκτήση κανείς ένα πλαστό διαβατήριο είναι γνωστό ότι δεν χρειάζονται παρά λίγα χρήματα.

Πολλά πρόσωπα συλλαμβάνονται και ταξιδεύουν στο εξωτερικό με πλαστό διαβατήριο, αλλά η πράξις των χαρακτηρίζεται πλημμέλημα.

Δεν αρνούμαι ότι είμαι κομμουνιστής. Αλλά Κομμουνιστικά Κόμματα υπάρχουν σε όλες τις χώρες. Πουθενά αλλού όμως δεν διώκονται οι κομμουνισταί εκτός από την χώρα μας και την Ισπανία του Φράνκο.

ΣΤΡΑΤΟΔΙΚΗΣ: Οι μάρτυρες είπαν εδώ ότι το διαβατήριο το πήρατε από τον Κολιγιάννη. Αποδείξατε λοιπόν ότι δεν το πήρατε απ’ αυτόν.

ΚΑΡΚΑΓΙΑΝΝΗΣ: Σας είπα ότι για λόγους ηθικής τάξεως δεν μπορώ να σας πω από πού το πήρα. Αλλά οι κατήγοροί μου πρέπει να αποδείξουν ότι το πήρα από τον Κολιγιάννη.

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ (συνήγορος υπεράσπισης):  Εγώ πιστεύω ότι το αδίκημα της κατασκοπείας στρέφεται εναντίον μιας χώρας. Συγκεκριμένα, αν υπάρχει, στρέφεται εναντίον της Ελλάδος. Είσαι ικανός εσύ να κάνεις κατασκοπεία εναντίον της πατρίδος σου;

ΚΑΡΚΑΓΙΑΝΝΗΣ: Η οικογενειακή μου ανατροφή, η ιδιοσυγκρασία μου και τιο παρελθόν μου δεν θα μου το επέτρεπαν ποτέ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μα εσύ ξεχώρισες από την οικογένειά σου!

ΚΑΡΚΑΓΙΑΝΝΗΣ: Δεν έχω ξεχωρίσει από την οικογένειά μου. Απλώς η οικογένειά μου δεν συμμερίζεται τις πολιτικές μου πεποιθήσεις. Απόδειξις του δεσμού με την οικογένειά μου είναι ότι και σήμερα με ενισχύει για να αποδείξω ότι δεν είμαι κατάσκοπος.

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Μήπως η ιδεολογία σου θα μπορούσε να αλλάξη την γνώμη σου για την πατρίδα;

ΚΑΡΚΑΓΙΑΝΝΗΣ: Ίσα-ίσα, η ιδεολογία μου με καθιστά τελείως ανίκανο για να κάνω κατασκοπεία εις βάρος της πατρίδος μου

Πηγή: 16.7.1959: Η απολογία του Αντώνη Καρκαγιάννη στο Στρατοδικείο Αθηνών | AΡΧΕΙΟ ΕΝΘΕΜΑΤΩΝ 2010- 8.5.2016

Σχολιάστε

