Αλάτι - πιπέρι

Ελένη 

Αηδόνι αηδόνι αηδόνι

Τ είναι θεός; τι μη θεός; και τι τ ανάμεσό τους;

*

Αηδόνι, όπως Αδωνάι, όπως Άδωνης. Ο Σεφέρης δε ρωτάει το Θεό για να πάρει απάντηση στο μεγάλο ερώτημα – γνωρίζει πολύ καλά πόσο ανόητο (άνευ νοήματος) είναι κάτι τέτοιο. Η ερώτηση απευθύνεται στο πουλί με το θαυμαστό κελαϊδισμό – ο οποίος δε μεταφράζεται. Άρα, το ερώτημα θα παραμείνει μετέωρο. Είναι ή δεν είναι; Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής λέει για τον Θεό πως δια τούτο το μη είναι μάλλον, δια το υπερείναι, ως οικειότερον επ’ αυτού λεγόμενον προσιέμενος. Το μη είναι (το υπερείναι) ταιριάζει περισσότερο στο Θεό. Κάπου εδώ πρέπει να τελειώνει και η συζήτηση, αλλά που… Ο άνθρωπος θα σκάσει αν δεν κάνει το Θεό να είναι όχι με το δικό του τρόπο (του Θεού – μη είναι ή υπερείναι) αλλά με τον ανθρώπινο. Έτσι ο θεός – Λόγος του Σύμπαντος, περί του οποίου δικαιούμαστε να ρωτήσουμε το αηδόνι (γνωρίζοντας πως δεν θα πάρουμε απάντηση) μεταφέρεται στα θλιβερά καραγκιοζιλίκια των θρησκειών, όπου το υπερείναι υφίσταται ανηλεώς την ανθρώπινη αδυναμία…

*

Ο τίτλος του ποστ είναι ο τίτλος του ποιήματος του Γιώργου Σεφέρη, απ’ όπου οι στίχοι της αρχής.

Πηγή: Ελένη | Η καλύβα ψηλά στο βουνό

Σχολιάστε